Webdesign
Webdesigner
At skabe et webdesign, er hos Icode et samarbejde mellem kunde og os.
Har kunden ikke en identitet i forvejen, er første opgave at få ianalyseret firmaet og få lagt firma-dentiteten på plads.
Hver branche er knyttet til bestemte farver, og holder sig gerne til dem.Vi forbinder forskellige følelser til farverne. Som eksempel er banker og andre tillidskrævende hverv ofte blå, mens butikker med lave priser hælder mest til gule og orange farver. Grøn er naturligvis blevet synonym med økologi, så meget at det bruges som kendeord for alt der er mindre belastende for miljøet.
Når kundens firma-farver er lagt fast, er næste opgave fonte, eller skriftyper som vi ofte kalder det på dansk.
Skrifttypen vækker en følelse i dig
Ligner skrifttypen en håndskrift, forbinder vi det med noget personligt
- som skrevet af person direkte til en anden person.
Skrifttyper uden fødder er anonyme og kliniske, og bruges altid af offentlige institutioner
mens fonte med fødder virker gammeldags og sandfærdige, bruges ofte af aviser, nyhedsmedier og lange tekstafsnit.
Men der er også et hensyn til læsbarhed, både mht. skriftstørrelse, udformning og fontfarve.
Sådan bliver vi i virkeligheden ved med at bygge skelettet op trin for trin af de enkelte elementer indtil vi har en færdig identitet og hjemmeside.
Når man som nyetableret skal starte sin nye hjemmeside, vil man gerne skille sig ud fra konkurrenterne.
Derfor hører vi tit forslag og ønsker til interessante webdesigns, som både med udseende og via navigation (menu-struktur) er anderledes end konkurrenternes hjemmesider.
Skil dig ud
gør som
de andre
Det er fristende at lave noget nyt, anderledes og innovativt.
Men undersøgelser viser kunderne forlader siden igen, hvis ikke de kan finde ud af at navigere rundt mellem de forskellige interne sider og links.
Loader hjemmesiden ikke inden 2-3 sekunder, bliver kunden utålmodig, og går i gang med at lede efter konkurrenterne.
Derfor skal man være konservativ når det gælder design til nettet - der er kontant afregning ved kasse 1.
Heldigvis kan man gøre meget med farver, billeder, skriftstørrelser, afsnit og skriftfarver, sådan at også din hjemmeside skiller sig ud og blive husket.
Regel nr.1 Indhold er Paramount (vigtigst)
Hvis du har godt indhold, vil besøgende fortælle om det til andre, det gør de ved hjælp af link, eller interaktion med sociale medier, det kan være deling på Facebook eller på Twitter.
Når folk deler og linker, opdager Google at der er aktivitet omkring din side, og derfor rykker Google dine links fremad i indexet indtil de ligger på side 1.
Det er sådan nye kunder/besøgende nemt finder din hjemmeside fremfor konkurrenternes.
Definitionen på godt indhold er heldigvis meget bred, og meget forskellig afhængig af hvilke branche man tilhører.
F.eks. er Pinterest.com's indhold hovedsagligt billeder, men da det er det de besøgende forventer - bliver disse besøgt og delt flittigt.
Er det derimod en side med bageopskrifter, er det vigtigste at opskrifterne er udførlige og nemme at læse, og som det sidste skal kagen også være flot og velsmagende.
Er disse kriterier opfyldt, vil man også her få succes med links, delinger og likes.
For at opfylde regel nr. 1 skal du indsamle så meget information som overhovedet muligt, der kan fyldes på din hjemmeside.
Kan du tilbyde noget specielt, kan du være sikker på at tiltrække mange besøgene, som i sidste ende kan konvertes til kunder.
Hvordan netop din hjemmeside skal designes, afgøres af branchen du arbejder i.
Derfor er en dialog nødvendig, da man umuligt kan få alle detaljer med på denne side. Kontakt Icode her