Du skal være 100% smidig overfor dine kunder
Og det gælder i høj grad din hjemmeside, den første kontakt med nye kunder.
Hvordan vises hjemmesiden på forskellige medier: Smartphone - Ipad - Laptop - PC
Lige så mange forskellige medier der findes der kan gå på nettet - lige så mange måder kan din hjemmeside blive vist på.
Der er stor forskel på hvordan de besøgene surfer på nettet, og det er faktisk delt meget op i målgrupper.
Hvis vi kigger på B2B-kunderne kommer de typisk i kontakt med hjemmesider via en stationær PC og en Laptop.
B2C-kunderne er delt i 2 næsten lige store grupper: Laptop og Smartphone/Ipad. Hvor Ipad-delen kun tager 5%-10% af de 50% som besøger en hjemmeside via Smartmedias. Tallene vil helt sikkert kun stige de næste år.
Der er derfor rigtig god grund, til at en hjemmeside vises bedst muligt på Smartmedias (Smartphones og Tablets), 50% af de potentielle kunder bruger smartmedias til browsing og indkøb. Har du en WEBSHOP - skal den optimeres til at performere bedst muligt på Smartmedia - Mobile first - som nogle ynder at kalde det.
Google straffer de langsomme og usikre
Det er således ikke en uvæsentlig del der besøger hjemmesider og køber ind via Smartphones. Og det er ikke gået ubemærket hen overfor Google, som straffer de hjemmesider som ikke viser indhold ordentligt på Smartphones.
Samtidigt med indførslen af HTTPS-sikkerhedsadvarslen, hvor Google blokerer overfor hjemmesider der ikke sikrer brugerdata med en krypteret forbindelse, straffes nu også de B2C-sider, der har mange besøgene fra Smartphones, og hvor indholdet ikke er gjort velegnet til visning på diverse medier.
Du har sikkert hørt det mange gange før, hjemmesider SKAL være RESPONSIVE, og nu SKAL de også være SSL-sikrede (HTTPS)
Hvad er Responsive?
Responsive kan også kaldes flexibel, så kan du bedre forestille dig hvad der foregår
En responsive hjemeside, er en fleksibel hjemmeside der tilpasser sig til det medie, som den vises på i øjeblikket. Det kan betyde at visse trafiktunge og ikke-nødvendige billed- og videofiler ikke bliver vist på Smatphones og Ipads for at spare datatrafik.
Det kan også betyde at siden ombrydes, så den istedet for 3 eller 4 spalter, kun vises i 1 eller 2 spalter.
Det er altså ikke kun sidebredden der automatisk tilpasses, men også selve indholdet, som sorteres, ommøbleres og evt. udelukkes, og noget andet kan tilføjes.
Det meste styres via indstillinger i CSS-stylesheets og Javascripts. Det er altså de typer af filer som afvikles på brugersiden, og koster derfor ikke servertid at eksekvere.
Når dine sider er toptunet responsive, vil du konvertere så meget bedre end dine konkurrenter, der endnu ikke har set lyset.